11 листопада 2014 в НТУ «ХПІ» відбулося урочисте відкриття меморіальної дошки відомому вченому в галузі теорії та конструювання двигунів внутрішнього згоряння (ДВЗ), засновнику наукової школи з двигунобудування, завідувачу кафедри ДВЗ Харківського політеху, доктору технічних наук, професору Миколі Матвійовичу Глаголєву.

У церемонії відкриття взяли участь ректор НТУ «ХПІ», д.т.н., професор Леонід Товажнянський; проректор університету, завідувач кафедри ДВЗ, д.т.н., професор Андрій Марченко;  генеральний директор Харківського конструкторського бюро з двигунобудування Сергій Альохін; професор Національного аерокосмічного університету ім. М.Є. Жуковського Юрій Шошин, аспірант Миколи Глаголєва, ветерани-випускники кафедри ДВЗ, працівники заводу ім.Малишева, а також науковці та аспіранти кафедри ДВС.

DSC_8207

«Микола Глаголєв заклав основи цілої галузі промисловості країни. І те, що Харківська наукова школа двигунобудування продовжує розвиватися, доводить, що цей конструктор дивився далеко вперед і навіть випереджав свій час. Він залишив багату наукову спадщину, яку продовжують поповнювати його послідовники», зазначив Альохін.

Видатний вчений, теоретик і практик, Микола Глаголєв вніс вклад у розвиток теорії робочого процесу та розробку конструкцій вітчизняних двигунів внутрішнього згоряння. Активно сприяв вдосконаленню системи підготовки молодих фахівців для двигунобудування. За його підтримки була створена харківська школа двигунобудування, відома в Україні та за кордоном.

 DSC_8235

DSC_8232  
Відеорепортаж:

003
Історична довідка:
Микола Матвійович Глаголєв народився 20 квітня 1903 року в Харкові в родині службовця. Після закінчення початкової школи та чоловічої гімназії в 1920 році вступив до Харківського технологічного інституту (НТУ "ХПІ") на механічний факультет за спеціальністю "Теплотехніка".
У 1926 році розпочав педагогічну діяльність у Макіївці на технічних курсах при металургійному комбінаті. У ХПІ почав викладати з 1929 року, виконуючи конструкторську та наукову роботу на різних підприємствах оборонної промисловості.

Разом із співробітниками кафедри двигунів внутрішнього згоряння брав участь у вдосконаленні дизеля В-2 для легендарного танка Т-34 часів Другої світової війни, а також для різних двигунів для народного господарства, тепловозних і суднових. Захистив докторську дисертацію, а пізніше очолив кафедру ДВЗ, де його діяльність стала визначальним етапом у формуванні наукової школи харківського двигунобудування.

Під його керівництвом розвивалась матеріальна та навчальна бази, зміцнювалися зв'язки інституту з промисловістю, а на кафедрі створені дві галузеві лабораторії. Сам Микола Глаголєв розширив сферу діяльності і стає заступником Головного конструктора заводу ім.Малишева з випробувань тепловозних двигунів. За плідну наукову і виробничу діяльність нагороджений Орденом Леніна.

З 1965 кафедра ДВС Харківського політеху видає збірник наукових праць «Двигуни внутрішнього згоряння», наступник якого – всеукраїнський науково-технічний журнал з однойменною назвою, який випускається кафедрою з 2001 року.