Підсумки опитування здобувачів вищої освіти щодо протидії булінгу в НТУ “ХПІ”
1 Вкажіть Вашу стать
| Жінка | 1200 |
| Чоловік | 1866 |
2 Як Ви вважаєте, чи потрібно реагувати на насильство, скоєне на Вашу адресу?
| Так | 2804 |
| Ні | 88 |
| Інше | 91 |
3 Чи мали місце у процесі навчання випадки фізичного насилля по відношенню до Вас зі сторони:
| Одногрупників | 11 |
| Старшокурсників | 0 |
| Мешканців гуртожитку | 9 |
| Викладачів | 0 |
| Випадків насилля не було | 2982 |
| Інше | 45 |
4 Чи мали місце у процесі навчання випадки морального насилля по відношенню до Вас зі сторони:
| Одногрупників | 39 |
| Старшокурсників | 0 |
| Мешканців гуртожитку | 9 |
| Викладачів | 198 |
| Випадків насилля не було | 2703 |
| Інше | 80 |
5 Чи мали місце у процесі навчання випадки інтернет-булінгу по відношенню до Вас зі сторони:
| Одногрупників | 31 |
| Старшокурсників | 10 |
| Мешканців гуртожитку | 0 |
| Викладачів | 82 |
| Випадків насилля не було | 2805 |
| Інше | 45 |
6 Чи на парах вживалися викладачами образливі вислови?
| Так | 304 |
| Ні | 2620 |
7 Якщо вживалися образливі вислови, опишіть реакцію присутніх
| Не звертали увагу | 508 |
| Стали на захист одногрупники | 179 |
| Став на захист викладач, куратор | 202 |
| Інше | 506 |
8 Якщо виникала ситуація образи від одногрупників в присутності викладача, чи він припиняв її?
| Так | 1500 |
| Ні | 421 |
9 Чи зверталися Ви в разі цькування чи образи до:
| Адміністрації | 56 |
| Директора Вашого інституту | 109 |
| Куратора групи | 1501 |
| Викладача | 177 |
10 Як ставиться спільнота університету до проявів психологічного насильства?
| Байдуже | 287 |
| Сприяє | 280 |
| Запобігає | 2005 |
11 Як Ви думаєте, чи можна уникнути насильства в освітньому закладі?
Відгуки 1772
Останні відповіді:
- Не знаю
- Це не можливо, бо є люди з різними думками, які не подобаються іншій людині
- Так, звістно_71%_.
- Так. За час мого навчання я насильства не відчував, та не бачив його і з іншими студентами.
- Неможливо, якщо фізичному ще можно запобігти, то психологічне ні.
- На даний момент, фізичне насильство неможливе через дистанційну форму занять. А психологічне насильство не відбувається через відсутність ініціативи до взаємодії студентів, яка спричинена дистанційною формою навчання.
- Так , але в ХПІ нема такого
- Не знаю
- Я вважаю, що насильства в освітньому закладі не можна уникнути. Чи то фізичного, чи то психологічного.
- Так, особливо, якщо було спричинено насильство і оприлюднено. Тільки у разі розголосу викладачі чи студенти подумають перед тим як вчинити насильство
- Ні, люди різні, хто зна, шо в кого на умі
- Уникнути можна приблизно 80-90%
- Так, але це доволі таки складно
- Навряд чи оскільки це дуже складно зробити
- Я вважаю, що так. Пропаганда взаємоповаги серед студентів та викладачів повинна бути однією з основних складових будь-якого освітнього закладу.
- На мою думку вирішити це можно тільки впровадженням додаткових заходів
- Ні
- Булінг неможливо доказати
- Його складно уникнути
- Yeah
- Я вважаю, що фізично повністю уникнути насильства неможливо, але зменшити кількість таких ситуацій цілком можливо
- Мати систему покарань до людини, яка чинить насильство, навіть звільнення та відрахування
- Уникнути насильства можна, впровадивши охорону, психологічну підтримку, виховні програми та чіткі правила поведінки.
- Повністю ні
- Звісно, при бажанні можна все
- Так, тяжко, але можливо. Бувають різні випадки.
- Провести профілактичну бесіду з викладчем Сівак (Жахливі умови навчання)
- Можна, не помічав такого.
- Як би не говорили про те що не можна проявляти насильство до інших людей ні психологи ні викладачі. Якщо людина хоче це зробити, то вона зробить не зважаючи ні на що
- Я думаю важливо, коли людина це розуміє і не хоче собі в майбутньому проблем з булінгом. Краще розповісти про це, аніж мовчати роками, поки щось не станеться
- Насильство неможливо серед студентів і працівників якщо більшість з них не трапляється у навчальному закладі.
- Так, можна, але треба докласти чимало зусиль
- Так якщо хоча б поважати один одного
- Не думаю, що можна запобігти насильству на 100%, але зменшити його процент – так
- Враховуючи дистанційне навчання – це дуже важко, оскільки кожна людина має різні думки та упередження
- Так, якщо працює система захисту жертв та покарання винних.
- Так, через виховання культури взаємоповаги, ефективну комунікацію та своєчасну підтримку.
- Потрібно просто тренуватися.
- На мою думку це все залежить від самих людей.
- Думаю, що на всі 100% уникнути цього неможливо.
- Не завжди.
12 Чи потрібна просвітницька робота в студентських колективах щодо запобігання і протидії психологічному насильству?
| Так | 2110 |
| Ні | 791 |
13 Чи відомо Вам куди можна звернутися у випадках приниження, образи, психологічного тиску
| Так | 2270 |
| Ні | 698 |
14 Якщо винвкне проблема, за допомогою Ви звернетеь до:
| Одногрупників | 299 |
| Завідувача кафедри | 290 |
| Куратора | 1376 |
| Друзів з інших груп (курсів) | 89 |
| Батьків | 273 |
| Психолога | 220 |
| Інше | 227 |
ВИСНОВКИ
За результатами анкетування можемо зробити такі висновки:
Студенти обізнані з поняттям «булінг», його формами й ознаками та способами реагування на випадки булінгу .
Система виховної роботи щодо запобігання булінгу у молодіжному середовищі Університету здійснюється на достатньому рівні.
Потребує уваги питання формування співчуття, небайдужого ставлення один до одного у студентському колективі.
З’ясовано, що причини виникнення булінгу в загальному можна об єднати у такі групи:
- особистісні причини (причинами цькування можуть виступати індивідуальність фізичного, психічного та інтелектуального розвитку особистості);
- сімейні причини (якщо насильство присутнє вдома, то дитина копіює поведінку дорослих і може сама стати кривдником або жертвою булінгу);
- чинники середовища (причинами можуть бути ігнорування проблем особи закладом освіти, авторитарний стиль навчання провокує низьку самооцінку, агресивність, психологічний самозахист дітей тощо);
- соціально-економічна нерівність (студенти зі забезпечених сімей ставляться зневажливо до студентів із малозабезпечених і навпаки, якщо їх більше в колективі; представники етнічних меншин, мігранти піддаються цькуванню).
Можна виокремити такі наслідки булінгу: психічні травми; погіршення успішності в навчанні; фізичні травми; соціальна ізоляція та втрата соціального життя; порушення міжособистісних відносин; втрата можливостей розвитку; суїцидальна поведінка; посилення культури насильства; порушення здоров’я; навчальні проблеми; посттравматичний стресовий розлад; погіршення якості життя; ризикована поведінка та ін.
Встановлено, що діяльність з профілактики булінгу серед студентської молоді полягає в побудові безпечного, підтримуючого, рівноправного та сприятливого освітнього середовища для студентів, де вони можуть розвиватись і навчатись, не потерпаючи від насильства та заподіяння шкоди. Така діяльність з профілактики булінгу включає розуміння різних форм булінгу, ідентифікацію проблемних ситуацій, підтримку жертв та попередження негативних наслідків цього явища на психологічний стан та академічну успішність студентів, проведення профілактичних заходів та співпрацю з іншими фахівцями.
З’ясовано, що для ефективної роботи у сфері профілактики булінгу необхідно мати професійні знання про психологію жертв та винуватців, вміти аналізувати контекст та причини виникнення булінгу, володіти навичками планування та реалізації програм профілактики, а також вміти ефективно спілкуватися зі студентами та залучати їх до активної участі в профілактичних заходах з протидії булінгу.
Для успішної профілактики булінгу серед студентської молоді важливим є розробка системи заходів, реалізація якої повинна бути комплексною та системною.
У систему заходів можна включити: тренінги, тематичні зустрічі та заняття, круглі столи, бесіди, консультації, спільні перегляди та обговорення тематичних відеосюжетів всіма учасниками освітнього процесу щодо ненасильницьких методів поведінки та виховання, вирішення конфліктів, управління власними емоціями та подолання стресу тощо.
На нашу думку, для успішної роботи в профілактиці булінгу необхідна також співпраця з іншими структурами і фахівцями, такими як педагоги, психологи, адміністрація закладу освіти та батьки. Тісне партнерство та обмін інформацією допоможуть розпізнавати випадки булінгу, вживати своєчасні заходи і розробляти стратегії для попередження цього негативного явища.
