Підсумки опитування фокус-групи «ВИПУСКНИКИ» – 2020-2021 навчальний рік
Згідно з методичними рекомендаціями НАЗЯВО стосовно впровадження системи внутрішнього забезпечення якості освітньої діяльності в Університеті відділом забезпечення якості освітньої діяльності проведено анкетування випускників магістратури НТУ «ХПІ» з використанням Офіс 365.
Анкетування було анонімне.
Результати опитування
Чи була в цілому процедура навчання організована належним чином?
- Так 58 %
- Скоріше так ніж ні 29 %
- Скоріше ні ніж так 10 %
- Ні 3 %
Анкетування показало, що здобувачі вищої освіти (42%) повністю задоволені якістю навчання в, (23%) учасники опитування частково задоволені, 2% не задоволені.
Чи забезпечував заклад достатню регулярність проведення усіх видів занять?
- Так 52 %
- Скоріше так ніж ні 26 %
- Скоріше ні ніж так 21 %
- Ні 1 %
Більшість опитаних здобувачів задоволені організацією проведення усіх видів занять. Анкетування показало, що здобувачі вищої освіти (52%) повністю задоволені організацією навчання. (20%) учасника опитування частково задоволені, 1% не задоволені.
Чи був визначений навчальний і методичний матеріал і чи був він відповідним для підготовки до підсумкового моніторингу?
- Так 67 %
- Скоріше так ніж ні 23 %
- Скоріше ні ніж так 10 %
- Ні 0 %
З метою оцінки участі здобувачів вищої освіти у визначенні навчального і методичного матеріалу і чи був він відповідним для підготовки до підсумкового моніторингу був запропонований наступний перелік заходів на які треба було відповісти «ТАК» або «НІ»:
- Конспект(и) лекцій з навчальної дисципліни
- Методичні вказівки (рекомендації) для проведення лабораторних, практичних та семінарських занять
- Індивідуальні завдання
- Засоби діагностики з навчальної дисципліни (екзаменаційні білети, питання до ПМК, тестовий комплекс)
Задоволеність загальним обсягом навчального навантаження з дисциплін протягом усього опанування освітньої програми
- Так 37 %
- Скоріше так ніж ні 31 %
- Скоріше ні ніж так 2 %
- Ні 2 %
Здобувачі все більше усвідомлюють себе споживачами освітніх послуг, тож пред’являють до університету все більші вимоги.
Університет повинен готувати більш практично підготовлених фахівців. Відповідно, вуз більш активно цікавиться потребами ринку, новими технологіями. Часто знання, отримані студентами, застарівають раніше, ніж ті встигають закінчити навчання та отримати диплом про вищу освіту. Студенти відзначають необхідність створення програм підготовки магістрів та бакалаврів, сумісних з європейськими; визнання диплому НТУ «ХПІ» в інших країнах. Важливими для студентів продовжують залишаться такі аспекти освітнього процесу: вільний доступ до комп’ютерів та інтернет-ресурсів в університеті, збільшення кількості дисциплін, вивчення яких обирає студент самостійно.
Чи була належним чином організована процедура підсумкового моніторингу (інформаційна підтримка, своєчасність розкладу, наявність аудиторій, вільний доступ до комп’ютерного інтернет-ресурсу університету)?
- Так 48 %
- Скоріше так ніж ні 24 %
- Скоріше ні ніж так 22 %
- Ні 6 %
Чи відображають результати підсумкового моніторингу справжній рівень Ваших знань?
- Так 32 %
- Скоріше так ніж ні 62 %
- Скоріше ні ніж так 5 %
- Ні 1 %
Варто зазначити, що основною перевагою автоматизованого опитування знань з використанням систем електронного опитування є відсутність суб’єктивізму оцінювання зі сторони викладача та можливість частину рутинних операцій по перевірці покласти на комп’ютер.
Треба взяти до уваги, що не всі дисципліни в університеті, які вимагають виконання великої кількості творчих завдань, піддаються автоматизації.
На сьогоднішній день дуже поширеним є проведення опитування та моніторинг якості навчання здобувачів з використання веб-додатків, що дозволяє індивідуалізувати процес навчання, забезпечити оперативний самоконтроль і контроль з діагностикою помилок і зворотнім зв’язком.
В той же ж час ніхто зі студентів результати оцінювання на контрольних заходах не оскаржував, хоча всі з процедурою оскарження результатів знайомі і розуміють механізм її реалізації.
Студенти відмітили, що найбільш об’єктивними способами контролю знань на екзамені є: «електронне тестування» (38%), «комбінація
екзаменаційних питань і тестових завдань» (37%), «тестування у письмовій формі» (17%) та «розв’язання конкретних ситуацій» – 8%.
Яка в цілому Ваша думка про роботу стосовно проходження практики в сторонніх організаціях?
Нова система трудових відносин потребує працівників з новими якостями та компетенціями. Це актуалізує питання якості освітнього процесу в НТУ «ХПІ». Результати опитування представлені у таблиці.
| Відповіді | % опитаних |
|---|---|
| Закріплення знань і навичок, отриманих за період теоретичного навчання | 47,2 |
| Перевірити набуті професійні компетентності | 27,6 |
| Збору і підготовки практичного матеріалу для виконання дипломної роботи | 16,7 |
| Здати звіт з практики | 5,6 |
| Тратою часу | 1,3 |
| Непотрібний матеріал, який потім здають на макулатуру самі ж викладачі | 1,3 |
| Перейти на наступний курс | 1,3 |
Можна зробити висновок: що здобувачі вищої освіти, які пройшли практичне навчання, чіткіше усвідомлюють мету і завдання проходження практики. Проходження практичного навчання дає можливість студентам визначитись у правильності обраної професії та виявити недоліки у теоретичні підготовці, разом з тим, не виключається формальний підхід до практики як з боку здобувача вищої освіти, так і бази проходження практики.
Студенти висловили пропозиції щодо покращення якості організації практичної підготовки:
- більший та сучасний вибір закладів для практики від університету, більше практики за кордоном;
- студент сам вибирає місце проходження практики по всій Україні;
- надати більше можливостей пройти практику самостійно в інших закладах, який обере студент;
- зробити практику за вільним графіком, протягом якогось визначеного терміну на вибір студента та інші.
Чи задоволені Ви своїм навчання по освітній програмі?
Поінформованість здобувачів вищої освіти щодо навчання за затвердженими освітньо-професійною і освітньо-науковою програмами:
- ТАК 95,2%
- НІ 4,8%
Поінформованість здобувачів вищої освіти щодо цілей і задач освітніх програмами:
- ТАК 65,2%
- НІ 34,8%
Чи відповідає структура освітньої програми Вашим очікуванням?
Найбільше (50%) опитаних студентів обирають варіант відповіді «частково відповідає», «відповідає» – 33%, і найменше (7%) обирають варіант відповіді «не відповідає».
Чи реалізовується за обраною Вами освітньою програмою вільний вибір дисциплін?
Найбільше «так»– обрали 51%, – 33% студентів обрали варіант відповіді «важко відповісти», і «ні» обрали 26% здобувачів освіти.
Яка в цілому Ваша думка щодо організації студентської академічної мобільності?
92% опитаних студентів не брали участь у програмах міжнародної академічної мобільності, 8% – обрали відповідь «так».
Говорячи про проблеми участі у програмах міжнародної академічної мобільності, опитані студенти наголошують на:
- незначній кількості місць за програмами міжнародної академічної мобільності,
- наявну різницю у навчальних планах закладів вищої освіти-партнерів.
Пропозиції
Деканам, гарантам ОП, кураторам академічних груп провести онлайн- зустрічі зі студентами та:
- ознайомити здобувачів освіти з нормативно-правовою базою, зокрема роз’яснити позиції НТУ «ХПІ», які пов’язані з організацією освітнього процесу;
- поінформувати здобувачів освіти про організацію системи оцінювання в університеті, зокрема – про право студентів на зміну оцінки шляхом її оскарження (особливо студентів молодших курсів);
- покращити та урізноманітнити форми комунікації: гарант ОПП – здобувачі освіти – викладачі;
- гарантам ОП провести круглі столи зі студентами з метою обговорення результатів анкетування щодо змісту освітніх програм, повідомити здобувачів освіти про щорічний перегляд діючих освітніх програм, про право здобувача освіти подавати свої пропозиції щодо покращення підготовки за ОП, змісту ОП в цілому і окремих ОК;
- сформувати каталог вибіркових дисциплін та зазначити, що здобувач має право вибирати навчальні дисципліни із запропонованого переліку, або будь-які інші дисципліни із навчального плану іншої спеціальності, що пропонуються для інших освітніх програм ;
- популяризувати цінності та принципи Кодексу академічної доброчесності, пропагуючи взаємоповагу у стосунках студент-студент та студент-викладач;
- консультувати здобувачів освіти стосовно можливості участі у різноманітних програмах академічної мобільності, у тому числі міжнародної академічної мобільності.
