1 Чи задоволені Ви, що вибрали Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»?
| Абсолютно задоволений |
280 |
| Задоволений |
441 |
| Скоріше задоволений |
220 |
| Скоріше не задоволений |
30 |
| Не задоволений |
11 |
| Абсолютно не задоволений |
9 |
2 На скільки ви задоволені обраною спеціальністю?
| Абсолютно задоволений |
266 |
| Задоволений |
431 |
| Скоріше задоволений |
220 |
| Скоріше не задоволений |
30 |
| Не задоволений |
24 |
| Абсолютно не задоволений |
21 |
3 Якби перед Вами знову став вибір спеціальності, то Ви:
| Знову обрали б таку ж спеціальність в нашому Університеті |
710 |
| Вибрали б іншу в нашому Університеті |
180 |
| Вибрали б таку ж спеціальність |
10 |
| Вибрали б іншу в іншому університеті |
70 |
4 Що в більшій мірі впливає на Ваше ставлення до навчання (відзначте, будь ласка, найбільш суттєві для Вас позиції)?
| Інтерес до спеціальності та дисциплін, що вивчаються |
400 |
| Вимогливість викладача |
80 |
| Врахування оцінок при визначенні рейтингу |
21 |
| Врахування успішності при майбутньому працевлаштуванні (видача сертифіката, рекомендацій) |
33 |
| Почуття власної гідності – не хочеться бути в числі відстаючих |
119 |
| Прагнення краще підготуватися до майбутньої діяльності, стати |
54 |
| Висококваліфікованим фахівцем |
14 |
| Прагнення забезпечити собі професійну кар’єру, можливість |
162 |
| стажування, роботи за кордоном і т. ін. |
77 |
| Контроль з боку батьків |
9 |
| Плата внесена за навчання |
0 |
| Інше |
20 |
5 Оцініть деякі умови, які створені (або не створені, з Вашої точки зору) в Університеті для ефективного навчання студентів (в кожному питанні повинна бути одна відмітка).Оцінювання проводиться за 3-х бальною системою, де: 1 – завсім не задоволений; 2 – задоволений частково; 3 – цілком задоволений.
6 Ефективні методи навчання
7 Сучасний зміст навчальних курсів
8 Створення комфортних умов для навчання
9 Забезпеченість комп’ютерами та іншим устаткуванням
10 Забезпеченість підручниками, методичною та довідковою літературою
11 Мережа Wi-Fi на території Університету
12 Зв’язок навчальних дисциплін з практикою
13 Процедура вибору навчальних дисциплін
14 Актуальна інформація та своєчасне інформування
15 Додаткові можливості для особистої реалізації (соціальна активність)
16 Що потрібно покращити, змінити, удосконалити в роботі Університету, щоб у ньому було комфортніше навчатися?
Відгуки 450
Деякі типові відповіді:
- Більш стабільний розклад
- Вчитель с англійської фонетики попереджає про пару за 20 хвилин до початку (це вже не вперше), цієї пари також не було в розкладі
- Прибрати всі проблеми з акаунтами, а також реагувати на слова студентів, що в них досі немає акаунту
- Змінити ставлення деяких викладачів до студентів
- Не робити пари в вихідні дні
- Поки мене все влаштовує
- Зробити єдине місце планування для записування собі задач для самостійного заняття.
- Не знаю, на мою думку, все і так гарно
- Не удобно учиться через Типс, еще бы поменять платформу для выкладывание домашних заданий
- Було б добре якби записи уроків проходили як на лекціях, а й у практичних заняттях.
- Бути на одній хвилі с студентами, але робити усе в міру.
- Щоб не сильно карали за те в чому не розбираєшся спочатку
- Поки що не знаю , тільки на першому курсі , ще не зовсім все зрозуміло.
- Щоб усі не боялися навчальних матеріалів російською та могли їх використовувати
- Менше математики
- Врегулювати онлайн навчання.
- Було б добре, якщо була б платформа, де всі викладачі задають домашнє завдання, туди його можна скидувати, туди приходять бали і коментарі і там можна подивитися всі свої рейтингові бали й академічні заборгованості
- Єдине, що хотілося б – оф лайн навчання, але зараз це не вийде реалізувати.
- Мені б допомогли більш інтерактивні лекції. Не потрібно створювати щось нереальне, просто легке викладання матеріалу, цікаві приклади/історії, гарна візуалізація (презентації)
- Оновити інфраструктуру, покращити інтернет, поліпшити комунікацію, додати більше практики, створити зони відпочинку.
- Дати право обирати предмети
- Хотілось би щоб «Тімс» не тупив
- Знайти більш сучасних вчителів.
- Щоб вся інформація по типу домашніх завдань, контрольних робіт, оцінок була в одному місці з усіх предметів.
17 Якщо у Вас є проблеми у навчанні, з чим вони пов’язані? (можна обрати декілька варіантів відповідей)
| Важкий зміст навчальних дисциплін |
150 |
| Недостатність шкільної підготовки, отриманих раніше знань |
290 |
| Конфлікти (непорозуміння) з викладачами |
50 |
| Конфлікти (непорозуміння) з одногрупниками |
10 |
| У мене немає проблем з навчанням |
350 |
| Інше |
110 |
18 Про яку інформацію, пов’язану із навчанням в Університеті, Ви б хотіли дізнатися детальніше? (можна обрати декілька варіантів відповідей)
| права та обов’язки студентів |
310 |
| наявні спортивні секції, гуртки з розвитку творчих здібностей тощо |
220 |
| наукову роботу студентів та можливість бути до неї залученим |
200 |
| наявну навчально-методичну літературу” |
700 |
| інше |
400 |
19 Чи користуєтесь Ви Автоматизованою системою управління навчальним закладом (АСУ) (сервіс «Розклад»)?
20 Який ресурс є для Вас джерелом отримання актуальної інформації?
| Сайт Університету |
130 |
| Сторінка кафедри у Facebook |
20 |
| Друковані оголошення в Унівнрситеті |
0 |
| Студентська рада |
10 |
| Дирекція навчально-наукового інституту |
40 |
| Завідувачі кафедрами, викладачі |
110 |
| Куратор групи |
430 |
| Інші студенти |
170 |
| Інше |
40 |
21 Як часто Ви користуєтеся сайтом Університету?
| Регулярно |
70 |
| Час від часу” |
570 |
| Не користуюсь |
320 |
| Інше |
10 |
22 Ваші побажання та зауваження викладачам і керівництву Університету:
Деякі типові відповіді:
- Зауваження викладачу ВМ , не дуже для мене зрозумілий стиль пояснення, та мотивації , неправильно стимулює студентів
- Підходити лояльніше до студентів і тоді лояльніше вони будуть до вас
- На даний момент часу зауважень не маю
- Бажаю всі гарного настрою, але хочеться поміняти платформу для уроків та домашнього завдання!!!
- Пощадіть учнів, які не знають англійську, проте усвідомили всю важливість цього предмета.
- Усі викладачі дуже файні, окрім одного (не хочу уточнювати), хотілось би, щоб він ставився лояльніше до простих студентів, бо якась агресія на першій парі нізащо могла налякати багатьох.
- Дуже хотів би щоб була можливість закрити фізику на першому курсі по диплому, а не марнувати знову на те що мені не потрібно весь час, який можна було би витратити наприклад на англійську мову або математику які дійсно потрібні, а не на цей бред який потім просто забудеться.
- Заохочувати інтерактивне навчання, більше практичних занять та реальних кейсів. • Приділяти увагу індивідуальному підходу до кожного студента, допомагаючи розкрити їхні сильні сторони. • Постійно оновлювати навчальні матеріали, враховуючи сучасні тенденції та потреби ринку праці.
- Більш уважно підходити до перевірки будь яких робіт, особисто це стосується Ірини Олегівни Морачковської
- Юлія Едуардівна Сурганова — найкращий викладач математики у моєму житті, Владислав Валерійович Овсяніков — найкращий викладач програмування у моєму житті. А взагалі всі круті, всіх ціную і люблю
- Більше пояснювати складний матеріал
- Врегулювати онлайн навчання.
- Зверніть увагу до викладача з англ. мови з прізвищем Новік, її 2 ім’я- пасивна агресія в бік студента.
- Мені подобається весь викладацький склад, не маю жодних претензій.
- Хотілось би ще заходів, як у минулому році під новий рік.
- Викладачам: більше уваги практичним завданням і спілкуванню зі студентами. Керівництву: поліпшити умови навчання і прислухатися до побажань студентів.
- Бажаю гарної роботи та мирного неба над головою
- Мої зауваження викладачам Університету такі чому ви не можете відсилати завдання в одному місці тому наприклад в OneNote як це зробила мій викладач вищої математики
ВИСНОВКИ
Адаптація студентів до навчання у вищому навчальному закладі є складним та багатогранним процесом, якому слід приділяти особливу увагу саме на першому курсі. З початком навчання у виші першокурсники стикаються з новими умовами діяльності та соціального середовища, ефективність пристосування до яких значною мірою визначає успішність їх навчальної діяльності та подальший особистісний розвиток. Результат цілісної адаптації першокурсників до умов навчання у ВНЗ багато в чому залежить від зовнішніх та внутрішніх факторів. У нашому дослідженні нас найбільше цікавили саме внутрішні фактори адаптації студентів-першокурсників, оскільки вимоги навчального процесу, зміни у сфері спілкування, нові соціальні ролі вимагають вміння швидко орієнтуватись, засвоювати нові види діяльності, проявляти гнучкість у ставленні до інших цінностей, норм та правил поведінки. Відсутність або недостатній рівень сформованості таких якостей може негативно впливати як на навчальний процес, так і позначатись на особистісному розвитку студентів.
До суб’єктивних факторів, що можуть негативно вплинути на процес адаптації та є типовими причинами ускладнень у студентів перших курсів, відносять: недостатній рівень шкільної підготовки, несформованість навичок навчальної роботи; слабкість вольової регуляції, пасивну роль в оволодінні обраною спеціальністю, низький рівень культури, соціальну інфантильність, випадковість зробленого професійного та життєвого вибору, невпевненість у власних силах, сумніви у можливості успішного навчання у ВНЗ тощо.
Необхідною умовою успішної діяльності студента є освоєння нових для студентів правил життя та навчання у виші. Протягом першого року відбувається входження студентів-першокурсників у студентський колектив, формуються навички та уміння раціональної організації розумової діяльності, усвідомлюється покликання до обраної професії, виробляється оптимальний режим праці, відпочинку та побуту, розвиваються та виховуються професійно значущі якості особистості.
Найбільш важливим є аналіз ціннісного змісту мотивів вступу до обраного вишу.
Результати анкетування свідчать, що для студентів-першокурсників властиві такі групи мотивів вибору як:
- Навчальні (висока якість викладання, державний статус вишу);
- Професійні (бажання оволодіти обраною професією, − влаштуватись на роботу після закінчення вишу);
- Особисті (− цікаве студентське життя);
- Випадковий вибір (− малий конкурс за напрямком підготовки, − рішення батьків, − не було іншого вибору).
Зазначене вказує, що в цілому студенти першого курсу розуміють актуальність отримання спеціальності у сучасних умовах та бажають активно соціалізуватись у суспільстві за допомогою вищої освіти. Навчальні мотиви також пов’язані з професійно значущими, оскільки позначають позитивне ставлення більшості студентів до навчання, та, відповідно, досягнення професійної самореалізації. В той же час, слід звернути увагу на респондентів, котрі вказують як мотив вибору вишу бажання бути учасником цікавого студентського життя, малий конкурс за напрямком підготовки, рішення батьків чи відсутність вибору. Для цієї групи опитаних професійні цінності не мають достатнього значення, вони, швидше за все, не мають чіткого уявлення про обрану професію. Зазначені результати можуть також свідчити про недостатню сформованість мотиваційної сфери зазначеної групи студентів, відсутність чіткого уявлення про результати навчання та можливі ускладнення у процесі навчання. До моменту проведення дослідження студенти вже мали певний досвід навчання в університеті, відповідно до якого їм було запропоновано оцінити рівень адаптованості до студентського життя, фактичну підготовку за програмою середньої школи, складність навчального навантаження тощо. Суб’єктивна оцінка першокурсниками рівня адаптованості до студентського життя свідчить про те, що переважна більшість студентів вважає його достатнім.
Результати анкетування свідчать, що студентів-першокурсників відчували деякі складності на початку навчання, це свідчить про те, що переважна більшість студентів подолала труднощі, які виникали при адаптації до студентського життя. Суб’єктивна оцінка першокурсниками фактичної підготованості за програмою середньої школи свідчить, що більшість студентів вважає її достатньою для навчання у виші. Інколи вважають, що мають слабку шкільну підготовку, а деякі з опитаних вважають, що шкільних знань їм не вистачає, щоб успішно оволодіти змістом курсів.
Студенти вважають, що в цілому вони справляються з навчальним навантаженням, вважають складність навчального навантаження незначною. Звертає на себе увагу той факт, що четверта частина респондентів вважає навчальне навантаження високим. З одного боку, навчальна діяльність для студентів, безумовно, є складною працею та виступає фактором адаптації до навчання у виші. З іншого боку, саме ця частина студентів при збереженні у них складностей в оволодінні навчальнопрофесійною діяльністю має високі ризики формування відхилень у поведінці, соціальній дезадаптації тощо. Аналіз причин основних складностей у навчанні, які відчувають першокурсники, дозволяє зробити висновки, що студенти стикаються з комплексом як суб’єктивних, так і об’єктивних факторів. Труднощі, які виникають при опануванні навчального матеріалу, студенти пов’язують здебільшого із суб’єктивними факторами, такими як: невміння правильно організовувати час, рівень навчальної мотивації, недостатній рівень обізнаності студентів, лінощі, незацікавленість у вивченні певного предмету тощо. Деякі студенти зазначають, що труднощі в опануванні навчального навантаження виникають через такі зовнішні чинники, як об’єм аудиторного навантаження, велика кількість студентів на одного викладача, рівень технічного оснащення. В цілому, аналіз отриманих результатів свідчить, що загальним суб’єктивним ускладненням у навчальній діяльності студентів першокурсників є недостатній рівень навичок правильно організовувати час та недостатність мотивації.
Більшість студентів звикли вирішувати існуючі навчальні ускладнення за рахунок власного інтелектуального потенціалу та не спостерігали факти хабарництва. При виникненні ускладнення у навчанні студенти звертаються за допомогою до студентів своєї групи, кураторів, викладачів, батьків. При вирішенні проблем або питань, пов’язаних із студентським життям, респонденти звертається за допомогою до куратора,– до студентів своєї групи,– до викладачів та працівників деканату.
Варто відмітити достатньо високу ефективність інституту кураторства. Більшість студентів вважає, що зустрічі з куратором є ефективними та допомагають їм отримувати потрібну інформацію, пораду та мотивують до навчання.
Основними якостями викладачів, які допомагають адаптуватись до навчання студенти вважають такі як: здатність доступно пояснювати матеріал, використання різних форм роботи, вміння наводити приклади, володіння ораторськими здібностями тощо.
Більшість студентів першого курсу відвідують більшість занять за розкладом. Аналіз особливостей мотивації навчання студентів першого курсу свідчить, що для більшості респондентів переважаючими у структурі мотивації є пізнавальні та процесуальні мотиви. У навчанні студентів приваблює здебільшого пізнання нового та сам процес навчання. Деякі респонденти орієнтовані на спілкування та громадську діяльність, отримання позитивних оцінок в процесі навчання.
Зазначене вказує на те, що студенти першого курсу в цілому пристосувались до нової системи навчання та змін навчального режиму. Студенти першого курсу в цілому позитивно оцінюють психологічний клімат у колективі.
Отже, суб’єктивне сприйняття студентами свого положення у групі є в цілому позитивним для, що вказує на успішну адаптацію респондентів до нового колективу.
Аналізуючи результати опитування в цілому, можемо сказати, що переважна більшість студентів-першокурсників НТУ «ХПІ» успішно адаптувалась до навчального процесу на усіх рівнях.